Primii pasi in programare
Daca sunteti incepator in programare, va recomandam cateva materiale interesante legate de acest subiect.
Iata cateva link-uri utile:
Programarea si utilizarea calculatoarelor:
http://www.referat.ro/get_referat.htm/972
Tipuri de limbaje de programare
http://www.referat.ro/get_referat.htm/2308
(la adresele de mai sus veti face download de pe pagina indicata; sunt fisiere Word, arhivate cu zip)
Un limbaj de programare este un sistem de conventii adoptate pentru realizarea unei comunicari între programator si calculator.
PHP este un limbaj de programare. Alte exemple de care probabil ati auzit sunt: BASIC, Fortran, Pascal, C, C++, Visual Basic, Java etc. Articolul de mai sus face o clasificare a limbajelor dupa mai multe criterii.
Un limbajul de programare am putea sa-l comparam cu o limba straina. Ca orice limbaj vom avea elemente de sintaxa, elemente de punctuatie, cuvinte speciale (numite "rezervate"), moduri de intocmire a propozitiilor si frazelor etc.
O notiune de care veti auzi foarte des este aceea de "variabila". O variabila are rolul de a retine o valoare. Variabila are un rol esential in programare. Variabilele sunt definite printr-un nume alfanumeric, cum ar fi: a, b, c, a2, b32, nume, articol3 etc. Exista si variabile cu aceeasi valoare pe tot timpul aplicatiei (numite constante).
Mai jos vom prezenta cateva notiuni utile. Atragem atentia ca mai jos nu folosim notatii din php, ci la modul general. (fiecare limbaj are notatiile lui specifice, de exemplu in php fiecare nume de variabila incepe cu simbolul $: $a, $b, $taxi3 etc.).
Foarte simplificat, un limbaj de programare cuprinde:
1) instructiuni de definire si lucru cu variable Exemple:
var a = 5; defineste variabila a ca avand valoarea 5;
b = a + 3; se atribuie variabilei b, valoarea variabilei a marita cu 3, deci b va avea valoarea 8
2) instructiuni pentru tratarea diferitelor cazuri necesare (liniare, alternative, repetitive)
Exemple:
2.1)- instructiuni liniare sunt cele de atribuire, calcul de expresii, afisare date ("print" sau "echo" in php), citire date ("input") etc.
2.2)- instructiuni alternative: "if", "case"
if (conditie)
then {executa set instructiuni 1}
else {executa set instructiuni 2}
Aceste instructiuni trateaza cazurile cand in functie de o anumita conditie trebuie sa executam anumite instructiuni.
"case" este o instructiune "if" in care se pot specifica mai multe conditii simultan.
2.3)-instructiuni repetitive: "for", "while", "repeat".
2.3.1)for i = 1 to 5 step 1
{ executa set instructiuni }
Aceasta instructiune face ca un proces sa se repete de 5 ori, iar i este o variabila care numara de cate ori au fost
executate instructiunile respective. Acest proces se mai numeste si "iteratie".
2.3.2)Un alt mod de proces repetitiv este cel de tip "while" (adica atat timp cat o conditie este indeplinita, se va executa
ceva).
a = 1
while ( a < = 5 )
{
executa instructiuni;
a = a + 1;
}
Observati instructiunea de gen: a = a + 1 (care matematic nu are sens). In informatica, aceata inseamna ca variabila a va
capata valoarea pe care o avea inainte de aceasta operatie marita cu o unitate. In unele limbaje (ca C, PHP) aceasa
instructiune se mai scrie: $a++ sau $a-- (in cazul a = a - 1).
2.3.2)Instruciunea de tip "repeat" are forma "repeta anumite instructiuni pana cand o conditie este indeplinita).
a = 1;
repeat
{ executa instructiuni;
a= a + 1
}
until a = 5
Veti observa ca limbajul PHP are notatiile lui specifice si ca vom regasi instructiuni pentru procesele de mai sus. In plus vom avea si alte elemente de lucru specifice.
|